čtvrtek 28. srpna 2014

Dánský Borůvkový Cheesecake - Blåbær Ostekage


Jako omluvu za mojí dvoutýdenní nepřítomnost jsem se rozhodla s váma podělit o můj nejstřeženější poklad. Odskočila jsem si (opět) do Osla a do Berlína, a jelikož mě letošek fakt docela finančně vyčerpal, myslím, že minimálně do konce roku mě tady budete vídat pravidelně. Musím říct, že se mi tento recept nedává úplně lehce. No, ale což! Myslím si, že v dnešní době nějaké kuchařské tajemství pozbývá smyslu, takže jsem se rozhodla s váma podělit o moje know-how. Nadýchaný a plný borůvek. Pokud jste ode mě neochutnali na Apetit pikniku nebo kdekoliv jinde, vsadím se, že jste nikdy nic podobného nejedli!



Budu dál pět ódu na tento úžasný dort. Je prostě nejlepší! Korpus, kde se geniálně mísí hořká čokoláda s Digestives sušenkami, úžasně ovocná borůvková bomba v podobě náplně, a doplňující tečka jako vrstva zakysané smetany na vrchu. Dánové zkrátka vědí, co dělají! Borůvky jsou totiž převážně jejich a skandinávskou doménou. 

A teď pár důležitých rad. Zkuste to neošmelit a použijte opravdu Digestives sušenky, jinak se připravíte o naprosto jiný zážitek. Neznám nic lepšího, než korpus na cheesecake právě z těchto sušenek, a hlavně se skvěle ke zbytku hodí! V pohodě je seženete v každém Marks&Spencer, 400g za 32kč, což je fakt super cena (v porovnání se vším ostatním co tam mají).
Dále. Můžete použít mražené borůvky, ale dejte pozor, aby byly lesní. Ty velké kanadské jsou sice pěknější, ale nemají prakticky žádnou chuť a barvy z nich taky moc nevyrazíte. Připravili byste se o nádhernou fialovou barvu (fakt nekecám, neni to vůbec přibarvovaný a ani photoshop si s barvama a kontrastem nehrál!). A to nemluvim o chuti.


A nakonec, pokud budete servírovat návštěvě nebo se s ním budete chtít prezentovat jinde, pečte ho klasicky. Pokud vám ale zas tak na vzhledu nesejde a nebo si ho chcete nechat pro sebe, pečte ho jako cheesecake- tudíž na mřížce nad pekáčem s vodou. Bude pak daleko nadýchanější a bude se víc rozplývat na jazyku. Jeho nevýhodou ovšem je, že se pak hrozně debilně krájí. Lepí se to příšerně na nůž a střed řezu zůstává přilepený ke zbytku, no prostě katastrofa, pokud se snažíte o reprezentativní kousky. Na druhou stranu když ho pečete klasicky bez vody je taky skvělej, jen trošku tužší. Ale rozhodně se s nim skvěle pracuje při krájení, a vlastně je stejně výbornej. Většinou šáhnu po týhle verzi, protože za prvý, mám ráda hezký věci a za druhý, vždycky ten pekáč s vodou vyleju do trouby a to myslím, že jí úplně dobře nedělá. 

Dánský Borůvkový Cheesecake

počet porcí: 8-12
na dortovou formu o průměru 22-24cm
délka přípravy: 1 hodina

170g Digestives sušenek
50g hořké čokolády
70g rozpuštěného másla

220g-250g čerstvých nebo mražených lesních borůvek
400g cream cheese (Philadelphia, Buko)
200g zakysané smetany nebo crème fraîche
100g krupicového cukru
2 lžíce kukuřičného škrobu

300g zakysané smetany
250g krupicového cukru
3 plátky želatiny


Předehřejeme troubu na 175 stupňů. Vymažeme dortovou formu o průměru 22 cm a vyložíme pečícím papírem, pěkně dno a boky zvlášť. 
Rozlámané sušenky vložíme spolu s nasekanou čokoládou do mixéru a mixujeme do té doby, než je ze všeho prášek. Přilijeme rozpuštěné máslo a ještě chvíli mixujeme. Směs rovnoměrně natlačíme do formy a pořádně uhladíme. Pečeme 10 minut v předehřáté troubě.
Mezitím si rozmixujeme borůvky. Já si někdy nechávám hrst stranou, aby v dortu byly i celé kusy, ale  samozřejmě dělejte podle svého uvážení, ve finále je to stejně jedno :D. V míse smícháme cream cheese, zakysanou smetanu a cukr. Já to nešlehám, protože to pak vždycky zřídne a toho se bojím (:D), takže to beru jenom míchacím nástavcem. Vmícháme všechny borůvky a kukuřičný škrob. Směs nalijeme na předpečený základ a pečeme asi 40 minut, povrch by neměl vypadat moc mokře, jen uprostřed by se měl trošku třást. Vyndáme z trouby a necháme úplně vychladnout, nevyndaváme ale z formy.
Plátky želatiny namočíme do studené vody tak na 10 minut. V kastrůlku si rozehřejeme zakysanou smetanu s cukrem. Neměla by se vařit, ale neměly by v ní být celé krystalky cukru a měla by být tekutá. Odstavíme, vmícháme vymačkanou želatinu a důkladně promícháme. Nalijeme na upečený korpus a šoupneme do lednice na pár hodin nebo přes noc, než horní vrstva ztuhne.

25 komentářů:

  1. Tak tohle 100% vyzkouším, jakmile koupím ty sušenky :)
    Díky moc, miluju borůvkový věci...
    A taky velký dík za konečnou radu ohledně pečení - ta cheesecaková přesnost mi byla až doteď záhadou.Takže bez vody :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Teď jsem zjistila, že ty sušenky mají i v Globusu, to je možná docela přijatelnější, ne? :)

      Vymazat
  2. To je TAKOVÁ nádhera zase... uvědomuju si že to říkám pokaždý, ale tenhle cheesecake mi úplně vehnal slzy do očí, pamatuju si ho ještě z miminovskýho věku a dosud ho nic nepředčilo, takže "nádhera" tohohle příspěvku je o level výš než u všech ostatních :D
    Chtěla bych se tě zeptat na dvě věci - myslíš že je možné použít rozmražené borůvky? Poněvadž dneska běhám po městě jako maniak, abych obstarala čerstvé a dort honem honem upekla, ale stánkoví prodejci sezónního ovoce se přede mnou šikovně ukrývají. Zato myslím že v rodinných mrazácích (u babiček) nějaký zásoby na horší časy budou. Bojím se ale aby to pak nebylo takový... blátivý, jestli víš co myslím.
    A druhá otázka - když cestuješ na sever, bydlíš obvykle v hotelech nebo spíš využíváš Couchsurfing či Airbnb?
    Měj se zase krásně, těším se na každý další post :)

    Eva

    jo a ještě P. S.: jsem si už naprosto jistá že to přidávání komentářů nebyla chyba u tebe, Blogger na mě jen zkoušel svý tríčky. Tak ahoj :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rozmražený borůvky určitě a stoprocentně, já z čerstvých dělám málokdy :) A na severu nebydlím v hotelech ani omylem, je to taková finanční raketa, že bych se nikam nepodívala. Bydlíme u příbuznejch, Martin je Nor a Norové mají překvapivě příbuzný a známý ve Skandinávii úplně všude :) Takže s sebou stačí vzít flašku nějakýho alkoholu, to jsou vždycky jako u vytržení :D

      Vymazat
  3. To vypadá úžasně, určitě ho někdy vyzkouším (až se mi podaří sehnat Digestives sušenky – bydlím v Chrudimi, asi je budu muset koupit, když někdy pojedu do Prahy). A nápad dělat blog trochu víc osobní vřele doporučuji. Já na svůj blog (http://presypis.blogspot.cz/) přidávám recepty a píšu o všem možném, a zatím mě to nikdy nepřestalo bavit.
    P.S. Ten článek o New Yorku je moc zajímavý a vůbec není dlouhý. A jestli máš pocit, že ses hodně rozepsala, podívej se na ten můj blog, co já jsem schopná napsat o pouhých čtyřech (!) dnech v Praze.

    OdpovědětVymazat
  4. Měla jsem ho od tebe na Apetit pikniku a byl vynikající! Určitě vyzkouším!

    OdpovědětVymazat
  5. k tým borúvkam - nechať ich úplne rozmraziť, alebo sa môžu použiť priamo z mrazáku? Horná vrstva - nedalo by sa to aj bez želatíny, len normálne zmiešať smotanu s cukrom a natrieť na dort?
    Chcem to robiť na víkend, budem rada, ak my odpoviete.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pardon za extrémně pozdní odpověď. Borůvky určitě rozmrazit. Bez želatiny to asi půjde, ale poteče vam to všude kolem dortu

      Vymazat
  6. Je úžasnej, ale můj nemá zdaleka takovou barvu, borůvky jsou naše čerstvé, navíc popraskal :-/ Sušenky jsem koupila v Albertu...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A použila jste kanadské nebo lesní borůvky? V tom je totiž značný rozdíl!

      Vymazat
  7. Mám dotaz,jak je cca dort vysoký?Mám totiž formu o průměru 26 cm,tak bych chtěla vědět,jestli bude stačit poměr surovin tak,jak uvádíte,nebo mám radši přidat?Bude to narozeninový dort. Díky za odpověď :)

    OdpovědětVymazat
  8. Digestives sušenky jsou k sehnání i v Tescu :)

    OdpovědětVymazat
  9. Neni v te poleve prilis mnoho cukru?

    OdpovědětVymazat
  10. Diky za brzkou odpoved!

    OdpovědětVymazat
  11. V M&S maji digestives susenky uz za 37Kc, mirne podrazily ��

    OdpovědětVymazat
  12. Ahoj, dělala jsem dnes dort do formy o průměru 26 cm, je nižší, ale to vůbec nevadí, ostatně mám radši nižší vrstvu krému :)

    OdpovědětVymazat
  13. Ahoj, chtěla jsem se zeptat, kdy jsi davala ty boruvky nahoru? Mam tu horni vrstvu uplne tekutou a bojim se, ze ani nezatuhne :( dekuji

    OdpovědětVymazat
  14. ahoj, chtěla bych se zeptat, prosím, když si nechám borůvky rozmrazit, tak je v nich spousta vody. Mám je scedit a dát do dortu bez té vody? Děkuju, Barbora. :-)

    OdpovědětVymazat
  15. Vypadá nádherně a chutná výborně :)
    Chtěla bych se akorát zeptat, jestli by recept "fungoval" i s jiným druhem ovoce? Např. s malinami.
    PS. Je mi jasné, že se pak už nemůžeme bavit o borůvkovém cheesecake :)

    OdpovědětVymazat
  16. Tak jsem ho včera pekla a cheesecake je naprosto luxusní a od všech stran pochválený, každý mi trhá ruce za recept :D Takže děkuji a já posílám dál :) Doporučuji, je to borůvkové blaho :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mé postřehy: Jsem se také bála, že jak byly ty borůvky tekuté po rozmixování a náplň taktéž, že se to neupeče, ale náplň se úplně rozplývá na jazyku. Pekla jsem BEZ hrnce s vodou v troubě ale něco přes hodinu (Každá trouba peče jinak). V polevě jsem ubrala cukru na 100g a bohatě to takto stačilo, nedokáži si to představit s tolika gramy cukru. Do náplně s borůvkami jsem dala ale 120 g.

      Vymazat
  17. Ahoj, dala by sa nejak nahradiť želatína?
    Ďakujem. :)

    OdpovědětVymazat
  18. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za komentář! :)