neděle 25. ledna 2015

Donuty s levandulovou polevou


Už šíleně dlouho jsem chtěla něco vyzkoušet z levandule. Všichni pečou sušenky, tak jsem si řekla že vymyslím něco originálního. Navíc, nevím jak vy, ale já koblihy a všechno jim podobný prostě miluju. A dlužno říct, že nejenom já. Martin přede mnou za sedm minut spořádal čtyři obrovský donuty. (Jak????) (A hlavně, jak to, že neztloustne ani deko???) Pokud teda máte chuť na něco pořádně nezdravýho, sladkýho a smaženýho, tohle je přesně ono. Navíc, ta levandulová poleva je prostě boží!



Tyhle donuty jsou nádherně vláčné. Podle mě to v nich dělá to podmáslí, takže ho určitě nevynechávejte. To že byly tak výborný připisuju tomu, že jsem je smažila na přepuštěném másle (ghí). Když ho normálně koupíte, trochu se plácnete přes kapsu, ale já jsem si ho vyrobila sama, takže to bylo docela v pohodě. Někdy o něm napíšu článek, protože je to úžasná věc! Chutná bezkonkurenčně, je zdravé, a vydrží i vysoké teploty potřebné ke smažení koblih. Paráda! Řeknu vám že koblihy smažený na másle jsou úplně jiný kafe než ty na oleji. 

Levanduli jsem měla usušenou ještě z léta. Samozřejmě, že tudíž nepustila takovou barvu, jako má ta poleva na fotce, musela jsem si trochu pomoct barvivem. Není to nutnost, vy tam to barvivo klidně nedávejte, i bílá vypadá s květy hezky. Taky jsem pár donutů jen tak obalila v krystalovém cukru, to je taky hrozně dobrý :) A nezapomeňte na kuličky z děr (doughnut holes)! Moje máma je má třeba úplně nejradši jen tak, nebo taky obalený v cukru. Nic víc už mě k tomu nenapadá, tak se na to vrhnem!


Donuty s levandulovou polevou

na cca 15 donutů
příprava 3 hodiny

260ml mléka
2 balíčky sušeného droždí (14g)
180ml podmáslí (nebo mléka)
70g másla, rozpuštěného
2 vejce
70g krupicového cukru
špetka soli
650g hladké mouky

ghí nebo olej na smažení

levandulová poleva:
100ml mléka
1 lžička sušené levandule
cca 250g moučkového cukru
(potravinářské barvivo)


Nejdříve si trochu ohřejeme mléko. Mělo by být teplé, ale rozhodně ne vařící, asi tak, abychom v něm udrželi v pohodě prst. Vysypeme si do něj oba balíčky droždí a přidáme lžičku cukru. Zamícháme a necháme tak deset minut odležet.

Mezitím si v míse robotu nebo šlehačem rozšleháme podmáslí, rozpuštěné máslo a vejce. Přidáme cukr a špetku soli a šleháme dál. Až bude všechno propojené, přidáme k tomu vzniklý kvásek z mléka a droždí a promícháme. Přisypeme půlku mouky a necháme pracovat robota míchací metlou. Až bude těsto krásně hladké a řídké, vyměníme nástavce za hnětací a přisypeme zbytek mouky. Hněteme tak deset minut, až bude těsto krásně vláčné a hladké. Nebojte se, je trochu řidší, takže se bude lepit, to je ale správně. Přikryjeme fólií a necháme na teplém místě vykynout na dvojnásobný objem, asi hodinu a půl.

Po vykynutí si těsto přemístíme na pořádně pomoučněný vál a pokusíme se z něj vyválet tlustou placku, asi tak na palec. Mouku už do těsta nezapracovávejte, jen ho hojně podsypávejte, aby se vám nelepilo. Vykrajujeme velké kruhy, já použila normální hrníček. Radši si ho trochu taky pomoučněte, aby vám to těsto nezůstalo přilepený vevnitř. Prostředky vykrojte něčím malým, já použila víčko od flašky, nebo panákovou skleničku, něco určitě najdete. Ty malé kuličky, co jste vykrojily z prostředka uschovejte! Přikryjeme donuty utěrkou a necháme vykynout asi ještě půl hodiny.

V kastrůlku si rozehřejeme hodně oleje nebo přepuštěného másla, asi tak dvoucentimetrovou vrstvu. Pokud máte teploměr, přiveďte na teplotu cca 150°, ale s tím si nejsem úplně jistá. Rozhodně si to stáhněte po rozehřátí na minimum, jinak by se vám koblihy spálili na povrchu, a vevnitř by ještě nebyly. Smažíme z každé strany tak 4 minuty, musíte je hlídat, jakmile začnou mít zlatavou barvu tak otočit. Pokud je chcete polévat polevou, osušte je po vytažení z tuku papírovou utěrkou. Pokud je chcete mít obalené v cukru, rovnou je po vytažení hoďte do cukru a obalte je. Necháme vychladnout.

Na levandulovou polevu si svaříme v hrnci mléko a levandulové květy, a necháme je tak čtvrt hodiny pořádně vylouhovat. Případně přidáme potravinářské barvivo. Přisypeme k tomu moučkový cukr a zamícháme. Pokud je poleva moc tekutá, přisypeme ještě. Měla by být spíš hustší, aby na donutech dobře držela. Donuty namáčíme vrchní stranou v polevě a necháme zaschnout. Sníme ještě tentýž den.






2 komentáře:

  1. Ty jsi nejodvážnější bytost co znám, na donuty sbírám sílu už snad od dvanácti let a furt nic, nevím co mám za problém [ačkoli teda si vždycky nějakej problém najdu, třeba že nemám formu (na ty donuty... ne jako fyzickou formu, i když tu taky nemám)], no ale tohle je zas tak nádherný že bych už SNAD mohla... aspoň tu formu koupit! :D
    Ale druhá věc která mi vyráží dech a nutí mě tě považovat za nejodvážnější pekařku - vážně VÁŽNĚ ti chutná ghí? Poněvadž já to s ním zkouším už od předloňskýho léta, vždycky si koupím takovou úplně malinkou skleničku která ani nestojí za řeč a s pocitem že právě dělám něco pro své zdraví a že jedna lžička TOHO mě přemění v krásnou mladou hebkou svěží žádoucí veselou éterickou bytost si to strčím do pusy... a pak vždycky skončím u toho že si tou smrdutou hmotou mažu suchý lokty. Asi ještě nejsem dost duševně vyspělá abych se dokázala postavit moci ghí, ale stejně to budu furt zkoušet :D
    Jo ale Baru, ještě mám dotaz mimo: předevčírem jsem pekla tvůj dánský cheesecake a zakysaná smetana na něm mi zrůžověla. Není to samozřejmě žádná nepřekonatelná překážka (i kdyby zčernala tak mě to od konzumace nezastaví!), spíš by mě zajímalo - nevíš čím to může být? Že bych ji málo povařila?

    Doufám že se máš krásně, ahoj!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Žádnou formu nepotřebuješ! Vystačíš si s hrníčkem a víčkem od pet flašky :) Já taky žádnou takovou nemám!
      Co se týče ghí- mluvíme opravdu o tom samém? :D Protože ghí chutná normálně jako máslo, ale má takovou trochu oříškovou chuť, a hlavně tak i voní! Vůbec nesmrdí, vůně je přesně taková máslovo-ořechová! Zkus si ho udělat doma a uvidíš!
      A s tím cheesecakem, to teda nevím jak je možný :D Určitě to není tím, že bys to málo povařila, možná spíš naopak... Jediný, co mě napadá je, že mi občas zrůžoví ta smetana u povrchu toho dortu. Vtáhne to totiž do sebe trochu ty borůvkový náplně a tak po dni se to začíná zabarvovat. Proto to většinou dělám tak, že tu polevu tam dávám jen nějak pár hodin před servírováním, aby to nebylo tak růžový... Může to být ono? :)

      Měj se hezky a ahoj!

      Vymazat

Děkuji za komentář! :)