neděle 18. ledna 2015

Gyoza z Přeštíka


Zjistila jsem, že mě čím dál tím míň baví vařit normální věci, jako těstoviny, omáčky a tak podobně. Samozřejmě právě tohle jsou věci, které vařím, když potřebuju udělat jídlo za nějaký rozumný čas. Ale když mám náhodou času dost a chci si s jídlem vyhrát, pouštím se do úplně nových věcí, který času zaberou habaděj (většinou to jsou takový asijský ztřeštěnosti jako třeba Pho :D). Japonské taštičky gyoza patří mezi ty míň složitý, ale rozhodně to není nějak dramatický, spíš než složitý je to zdlouhavý. 
Vydala jsem se do mého oblíbeného řečnictví Naše Maso v Dlouhé ulici, protože jejich maso je zaprvé bezkonkurenční, a za druhé ví, jak se chovat ke zvířatům s úctou, což je pro mě zásadní věc. Pán za pultem mi ochotně pomohl vybrat maso, které se na gyozu nejvíc hodí, a před mými zraky ho následně namlel. Samozřejmě jsem neodolala, zůstala v příjemném interiéru i na místní tatarák, a odcházela krásně najedená, spokojená, ale i o značný obsah peněženky lehčí. :D No jo, za kvalitu se holt platí.



Gyozu jsem si zamilovala, světe div se, v Berlíně. V Makotu je gyoza bezkonkurenční... Aaach. Chtělo by to doplnit nezbytnou dávku Berlína :) 
Typickou náplní gyozy je vepřové maso nebo krevety. Někdo to míchá dohromady, ale to mi přijde trochu divný :D Takže jedno nebo druhý. Vyjímkou samozřejmě není ani hovězí maso, ale není to tradiční, a musím říct, že i když stokrát preferuju hovězí před vepřovým, ty vepřový jsou prostě lepší. 
Ráda bych zdůraznila, že je skoro nutností si maso umlít sám, nebo si ho nechat namlít u řezníka. Mleté maso z obchodu nebude fungovat moc dobře, je vysušené, bez šťávy, a kdo ví co v něm všechno je. 


Na gyozu nepotřebujete vůbec žádné exotické ingredience, všechno seženete v normálním obchodě, což je na tom super. Až na to maso samozřejmě. Určitě i vy máte v okolí nějakého řezníka, který vám poskytne dobré maso. Moje maso bylo z přeštického prasátka, českého druhu, které má spoustu vyjímečných vlastností, který jsem zapomněla :D 
Jestli jste koukali i na ostatní recepty, dost často jste tam určitě narazili na čínské zelí. Já ho nemám moc ráda, takže jsem místo něj použila pórek, o kterém mnoho Japonců tvrdí, že právě on je tou pravou přísadou do gyozy!
Pokud se rozhodnete pro mojí variantu, a budete těsto připravovat napůl z rýžové mouky, tak vězte, že bude těsto křupavější, kdežto jenom z hladké mouky bude měkké a jakoby spařené.
Tak s chutí do toho!

Japonské taštičky Gyoza

na cca 50 taštiček
pro 3-4 osoby jako hlavní jídlo
pro 8-10 osob jako předkrm
čas přípravy: 2 hodiny

150g hladké mouky
150g rýžové mouky (lze nahradit hladkou moukou)
150ml vody
špetka soli

500g mletého vepřového masa (já použila ramínko)
1/2 pórku
2 jarní cibulky
1 menší mrkev
4cm kus zázvoru
2 stroužky česneku
1 lžíce sezamového oleje
2 lžíce sojové omáčky
pepř, sůl

sezamový olej na smažení
sojová omáčka k podávání


Smíchejte obě mouky (a nebo jenom tu hladkou) se špetkou soli a uprostřed vytvořte důlek. Přiveďte vodu k varu, a vlijte jí do připraveného důlku. Vypracujte pořádně pevné těsto, přikryjte ho mokrou utěrkou nebo nahřátým hrncem, a nechte hodinu odpočívat.

Mezitím si připravte náplň. Omyjte pórek a jarní cibulky a nasekejte je na drobno. Oloupejte mrkev a zázvor. Mrkev vezměte hrubým struhadlem, a na zázvor používám takový hrubý talířek, který ho jemně rozdrtí, vy ho třeba prožeňte česnekovačem. Rozdrťte česnek v česnekovači. Maso si přesuňte do mísy a přidejte k němu všechnu nasekanou zeleninu, zázvor a česnek. Přidejte lžíci sezamového oleje, dvě lžíce sojové omáčky, opepřete a osolte. Směs důkladně promíchejte. 

Na pomoučněné ploše si z připraveného těsta udělejte dlouhý váleček, který má v průměru asi 2 centimetry. Odkrajujte postupně z válečku kousky tlusté cca 0,5cm, přesuňte na pomoučněnou plochu, a rozválejte na tenký kruh. Doprostřed přemístěte lžičku masové náplně, a okraje těsně přitiskněte k sobě, aby nevznikla žádná mezera. Případně ozdobně zarolujte. Odkládejte na pořádně pomoučněnou plochu, taštičky se rádi lepí na všechno ostatní. Opakujeme, dokud nám nezbude žádná náplň.



Když máme vše připraveno, rozehřejeme si sezamový olej v pánvi. Rychle na ní naskládáme taštičky tak, aby "seděly" tak, že zarolovaná část těsta směřuje nahoru. Takhle smažíme asi 3 minuty, dokud nejsou zespoda pěkně hnědo zlaté. Přilijeme cca čtvrt hrnku vody a okamžitě přiklopíme poklicí, aby se nám to uvnitř zapařilo. Takhle vaříme asi 4 minuty, neodkrýváme!

Nakonec naskládáme na talířek a podáváme se sojovou omáčkou k namáčení :)


Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za komentář! :)