středa 5. října 2016

Dýňová polévka


Každý miluje dýňovou polévku. Jakmile se začnou na podzim v obchodech a na trzích objevovat dýně, začneme je jako šílenci kupovat, až nám už na konci listopadu lezou i ušima. Aspoň já to tak mám vždycky. Pokaždý se snažím vyzkoušet nějaký nový recept, novou polévku, udělat to prostě tentokrát jinak, ale stejně se nakonec vždycky vrátím k tomu samému. Zatím jsem nejedla lepší a věřím, že ač je tento recept úplně klasický, bude vám taky chutnat! 
Poselstvím dnešního článku tedy není přinést do světa něco extra objevného, ale dát vám recept, který budete používat pokaždé, když si vzpomenete na dýňovou polévku. Vím totiž, že já sama jsem takový recept dlouho hledala!



A jaké je v tom teda tajemství? Těžko říct. Já přísahám na vývar, i když mi asi spoustu lidí bude oponovat. Dělat jakoukoliv krémovou polévku z vody je zkrátka tisíckrát jednodušší, ale upřímně, na chuti je to poznat. I když mám ráda, když mi věci jdou pěkně od ruky, v dělání vývaru mám takovou zvláštní zálibu. Pomalu loupám a krájím zeleninu, opeču jí, upeču maso, a pěkných pár hodin to celé táhnu na plotně. Je v tom něco rituálního, a naprosto chápu, že se mnou tuhle radost sdílet nemusíte. Přesto doporučuji udělat aspoň rychlý půlhodinový zeleninový vývar, nebo už se dneska dá koupit vývar hotový, dokonce velmi dobrý. 


Dýňová polévka

na 4-6 porcí, podle velikosti

1 menší dýně Hokkaido (kolem 1,2 kg)
50g másla
1 velká cibule
2 stroužky česneku
1 velká brambora
1 velká mrkev
2 cm kus oloupaného čerstvého zázvoru
1 litr kuřecího nebo zeleninového vývaru
1 lžíce citronové šťávy
1 bobkový list
3/4 lžičky soli
čerstvě mletý pepř
---
velká špetka mletého koriandru
velká špetka mletého muškátového oříšku
150ml smetany ke šlehání
---
na dozdobení:
čerstvý koriandr nebo jiné bylinky
slunečnicová nebo dýňová semínka
zakysaná smetana
(červený pepř)


Dýni oloupeme, rozkrojíme na půl a vyndáme jadérka. Pokrájíme na kostky, cca dva na dva centimetry. Je fakt, že někteří dýni Hokkaido vůbec neloupají, slupka se totiž rozvaří společně s dužinou. Já to ale stejně vždycky udělám, ani vlastně nevím proč. Přijde mi potom taková hladší a sametovější, ale tohle rozhodnutí je jen na vás. 
Cibuli nakrájíme na hrubší kostičky. Česnek vyloupeme a nakrájíme na plátky. Stejně tak oloupeme brambory a mrkev, a pokrájíme na kousky. Je vcelku jedno jak velké, zelenina se stejně rozvaří a ve finále rozmixuje. Oloupaný zázvor nakrájíme na plátky.

Ve větším hrnci rozpustíme máslo a necháme na něm zpěnit cibuli, na středním plameni cca 3 minuty.  Přihodíme česnek, bramboru, mrkev a zázvor, a společně restujeme ještě dalších pět minut. Cibule ani jiná zelenina by neměla zčernat, takže opatrně. Tento krok je mimo jiné důležitý pro uvolnění škrobů z brambory, která pak dělá polévku krémovější. Nakonec přihodíme kostky dýně, promícháme, a dvě minutky osmahneme. Vše zalijeme vývarem. Přidáme lžíci citronové šťávy, bobkový list, osolíme a opepříme. Přivedeme k varu, a na mírném plameni vaříme pod pokličkou 40 minut. 

Po čtyřiceti minutách píchneme vidličkou do dýně a brambor, že se opravdu úplně rozpadají. Sundáme z plamene, a tyčovým mixérem rozmixujeme do hladka. Perfekcionisté můžou ještě prohnat polévku sítem, aby byla co nejhladší. Přidáme mletý koriandr a muškátový oříšek, smetanu, a pořádně zamícháme. Ochutnáme, jestli nepotřebuje ještě trochu osolit nebo opepřit. 

Podáváme se zakysanou smetanou, čerstvými bylinkami, semínky, červeným pepřem, nebo vlastně s čímkoliv podle chuti. Pro plnohodnotný chod můžete navrch naaranžovat třeba plátky pečeného kuřecího prsíčka a sušená rajčata, je to opravdu jen na vás :)


5 komentářů:

  1. Ano, s vývarem souhlasím, je to lepší. Já teda vařím jen dýni ve vývaru, osolím, rozmixuju, přileju smetanu a je hotovo :o) Zdobím křupákama :o)
    Zázvor nikomu moc nejede, to jsem zkoušela první roky.
    Polévka je krásně nafocená, jeden by neodolal ;)

    OdpovědětVymazat
  2. Vždycky jsem vařila skoro stejný recept (jen místo koriandru dávám petrželku), ale teď jsem zkusila recept s kokosovým mlékem a kari pastou a nevím nevím který je lepší. Každý má něco do sebe. Každopádně dýňovku jím teď skoro pořád a letos poprvé mám vlastnoručně vypěstované dýně.

    www.42stupnu.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
  3. Barunko,

    TAK MOC miluju Tvůj blog... bude to znít pateticky, ale jen díky Tobě jsem se před pár lety dostala k vaření, a "dostala" tím způsobem, že je pro mne dnes pobyt v kuchyni terapií. Skoro Stepfordská panička, no :D
    Proto mám vždycky radost jako malá, když se tu něco objeví. Jen mě trochu mrzí, že už nesdílíš prakticky nic ze svého života, ani tady, ani na facebooku. Jak se Ti teď vede? Cestuješ? Pracuješ? Studuješ? Je Ti dobře, jsi spokojená? ♥ :)

    Moc Tě (i Martina) zdravím

    Eva

    OdpovědětVymazat
  4. Dobrý recept. Moje dcera Anna řekl děkuji.

    Marissa Calaunan

    OdpovědětVymazat
  5. Velmi hezký recept na polévku :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za komentář! :)