neděle 16. listopadu 2014

Strejdova Kachní Paštika


Jestli jsem kdy něco fakt nemohla, byla to paštika. Vidina Májky ve mně vzbuzovala pocit na zvracení a při představě, co všechno v těch ostatních je za věci, jsem značně zelenala. Jednoho vánočního dne se však s návštěvou objevila pod stromečkem i paštika. Domácí, v krásné skleničce, a s úžasnou barvou. I když vypadala fakt hezky, úplně mě nepřesvědčila, a tak jsem se prvních pár dní dost zdráhala jí jen otevřít. Pak mě ale táta donutil ochutnat, a já prozřela. Okamžitě jsem volala strejdovi pro recept, protože tohle nesmělo chybět v mé sbírce. Paštika totiž může být skvělá věc! A ještě ke všemu máte stoprocentní jistotu, že jsou v ní jenom samé dobré věci.




Tahle paštika se lišila ještě jednou, úplně divnou věcí. Ve vrstvě másla na vrchu tam totiž trůní kuličky nakládaného pepře. Že jste o tom nikdy neslyšeli? Já taky ne! Viděla jsem to poprvý a vyvalovala bulvy, protože to je úplně nevídaná věc. A je to strašně dobrý. Samozřejmě to pálí, ale ne tak, jako čerstvý pepř, a navíc je to takový nakyslý. Klidně si jich pár můžete dát jen tak, ta chuť je opravdu zvláštní a moc dobrá. Já jsem ho sehnala v obrovské sklenici v Makru, viděla jsem malou skleničku i v Tescu, ale jsem si jistá, že to v pohodě najdete i jinde. 


Ostatní suroviny jsou v celku normální a snadno dostupné. Chuť týhle paštiky je královská, a přitom je z úplně základních věcí, to je na tom úplně nejlepší! Já do ní podle chuti ještě přidávám buďto sušené brusinky, nebo nasekané lískové ořechy. Brusinky tomu dodají zajímavou sladko-kyselost a ořechy v tom zase krásně křupou, a to mám snad ještě radši. Taky je normálně taková načervenalá a tmavší, ale tentokrát jsem nesehnala červené portské, tak jsem použila bílé (tohle není žádný babicování, pořád je to portský :D). No a to je snad o tomhle všechno, tak se na to vrhneme! :)

Kachní paštika

3/4hodiny + chlazení
na 2 sklenice

500g kachních jater
1 velká cibule
2 stroužky česneku
3 snítky čerstvého tymiánu
2 snítky čerstvého rozmarýnu
200ml portského vína
200g másla
100ml smetany ke šlehání
sůl a pepř

100g nasekaných lískových ořechů
nebo
hrst sušených brusinek
(ani jedno nemusí být)

50g rozpuštěného másla
pár kuliček nakládaného pepře


Kachní játra omyjeme, usušíme, a zbavíme těch nejhorších blan. Cibuli si nakrájíme na drobno, česneky rozplácneme nožem, bylinky zbavíme stonku a lístečky si ponecháme. Na troše másla zpěníme cibuli a přihodíme játra. Prudce osmahneme, jen do té doby, než se na povrchu zatáhnou. Pokud děláte větší množství, tenhle krok si rozdělte a dělejte po částech. Je důležité, aby játra nebyla gumová, a to docílíte jedině prudkým plamenem. 

Přihoďte česneky, bylinky a přilijte portské, stáhněte plamen a nechte dusit pod poklicí tak 12 minut do měkka. Odstavte z plotny, přidejte máslo pokrájené na kousky a počkejte, než se rozpustí. Tyčovým mixérem to všechno promixujte do hladka. Přilijte smetanu, osolte a opepřete. Ochutnejte, protože v tomhle stádiu by měla být paštika trochu přesolená (trochu!). Po ztuhnutí totiž nějakou slanost ztratí, a mně se párkrát povedlo, že nebyla úplně dosolená. Teď je čas na přidávání různých dobrot, jako jsou oříšky a brusinky. Dejte je tam podle chuti :). Nalijte do sklenic nebo do mističek. Zalijte trochu rozpuštěným máslem (to aby paštika neosychala) a posypte nakládaným pepřem. Nechte ztuhnout v lednici na pár hodin. A je to! :) 

Podávejte s kváskovým chlebem a s vojtěškou nebo řeřichou na vrchu, to je pak dobrota! 



3 komentáře:

  1. Vypadá krásně, podobnou jsem dělala jen s kuřecích jater, takže musím vyzkoušet i z kachních :)

    OdpovědětVymazat
  2. Vypadá úžasně a dát ji někomu jako dárek je super nápad!
    Verča

    OdpovědětVymazat

Děkuji za komentář! :)