čtvrtek 1. ledna 2015

Vánoční cheesecake s brusinkami a plátkovým stříbrem


Ani vlastně nevím, proč jsem tohle pojmenovala jako vánoční cheesecake. Možná proto, že na něm jsou ty krásný brusinky v cukru, protože ty ve mě šíleně evokujou Vánoce. Já jsem je letos projistotu s receptama úplně zazdila, ale to se mi tak nějak daří pořád :D Tak snad mi odpustíte a můžeme se na to vrhnout! Tenhle cheesecake byl mamce k narozeninám, který slaví hned po Štědrým dnu (chudák). Konečně jsem na něj mohla využít plátkové stříbro, které jsem dostala ke svátku, a taky recept Pierra Hermé, který jsem chtěla už dlouho vyzkoušet!




Pierra už beru trochu s rezervou, a neposlouchám všechny jeho výmysly na slepo. Párkrát mi něco od něj fakt nevyšlo, a následně jsem zjistila, že jsem nebyla jediná. Nicméně tenhle recept vypadal celkem normálně, tak jsem se do něj vrhla. Jediný, v čem jsem si dělala svoje, bylo, že jsem korpus udělala už z koupených sušenek, protože jsem fakt neměla čas a ani se mi moc nechtělo. Taky jsem někde četla, že ten jeho korpus je katastrofa, tak jsem radši zůstala u jistoty.
Pierre nepoužívá techniku se zapařováním trouby, což mě zaujalo. Rozuměj, nedává pekáč s vodou na dno ani neobaluje formu v alobalu a nenechává si rozmáčet dort. Peče ho dlouho na malou teplotu.  A i tak to funguje!


Přípravu určitě rozložte do dvou dnů! Tentokrát jsem ho dělala ze 100% z Philadelphie, protože jsem se chtěla vytáhnout :D Normálně nejspíš není člověk milionář, tak buďto asi musíte chytit Philadelphii ve slevě, nebo jí nakombinovat. Ať vás hlavně prosím nenapadne pomazánkový máslo, to je peklo. Já to třeba míchám s ricottou, mascarpone nebo třeba s čerstvým kozím sýrem. Jo, taky to neni ta nejlevnější varianta, ale pokud chcete šetřit, nedělejte cheesecake, nebude to vůbec dobrý. 

Recept je super, a určitě takhle budu dělat cheesecake i dál. Jediný, co mi na tom trochu neštimovalo bylo, že po hodině a třičtvrtě v troubě nebyl upečený, což recept udává. Já ho pekla cca 2,5 hodiny... Možná špatná trouba, možná recept. Prostě ho v tý závěrečný fázi kontrolujte :)


Vánoční cheesecake s brusinkami a plátkovým stříbrem

na formu o průměru 24cm
pro 12 osob
příprava 2 dny
2,5h pečení
chlazení v lednici přes noc

brusinky v cukru:
250g čerstvých brusinek
400g krupicového cukru
500ml vody
cca 200g krystalového cukru na obalení

cheesecake:
200g Shortbread sušenek nebo jiných máslových
75g rozpuštěného másla
1kg smetanového sýru Philadelphia
300g krupicového cukru
5 vajec
2 žloutky
75ml smetany ke šlehání
50g hladké mouky

vrstva ze zakysané smetany:
200g zakysané smetany
cca 50g moučkového cukru

na dozdobení (nemusí být):
kousky plátkového stříbra

Brusinky omyjeme a necháme okapat. Mezitím si v hrnci svaříme krupicový cukr a vodu, jakmile přijde sirup do varu, povaříme 5 minut a odstavíme. Necháme trochu vychladnout, nebo by nám brusinky popraskaly, a zalijeme je sirupem. Necháme odstát v lednici do druhého dne. Následující den je zcedíme, a po jedné obalujeme v krupicovém cukru. Necháme cca hodinu zaschnout na kovovém roštu. Takhle je můžeme skladovat v lednici zhruba 5 dní, ale já je doporučuju použít hned, protože ten cukr se z nich časem odrolí.

Mezitím, co máme naložené brusinky v sirupu v lednici si můžeme připravit cheesecake. Troubu předehřejeme na 165°C. Sušenky rozdrtíme mixérem a přilejeme k nim rozpuštěné máslo. Směs natlačíme do formy o průměru 24cm a pečeme v troubě 10 minut. Vyndáme a necháme vychladnout.
Mezitím si troubu snížíme na 90°C. V míse robotu si vyšleháme Philadelphii, cukr, vejce a žloutky. Postupně přidáme i smetanu a mouku. Krém nalijeme na předpečený korpus a vrazíme do trouby na cca 2,5 hodiny. Po dvou hodinách to ale kontrolujte, může to trvat míň, ale taky mnohem dýl. Klidně i tři hoďky. Že máte hotovo poznáte, že když s formou zatřesete, okraje jsou pevné, a uprostřed se to ještě lehce třese. Rozhodně se to nemá třást celý. Nechejte vychladnout v otevřené troubě, po té přesuňte do lednice přes noc, musí se pořádně vychladit! 

Druhý den smíchejte zakysanou smetanu a cukr, dejte si ho podle chuti. Vyndejte cheesecake z formy, já na to mám takovej fígl- fénem na nejvyšší teplotu objíždím chvíli okruží, dokud neuvidím, že se to lehce rozpouští. Pak ještě pro sychr objedu dort kolem dokola nožem, a sundám formu. Voilá! Dort z vrchu potřete tenkou vrstvou zakysaný smetany s cukrem. Tady nejde o chuť, ale o to, aby se nějak zakryl ten nažloutlý povrch. 
No a pak na vrch naaranžujte brusinky v cukru a plátkový stříbro, a je to! :)

P.S. Pokud použijete fén, doporučuju to ještě chvilku vychladit v lednici, trošku se tím totiž oteplí.

5 komentářů:

  1. Na to, abych obalovala formu do alobalu jsem nikdy neměla odvahu a tak peču také klasicky :). Nejsem žádný master, ale zatím dort nepopraskal :)
    .
    Moc se ti povedl :)

    OdpovědětVymazat
  2. Jo, mně to vždycky tak děsí, že i když si řeknu že to zkusím péct v tý vodě, tak stejně nakonec vždycky změním názor a peču klasicky :D

    OdpovědětVymazat
  3. Ahoj, máš přímo knížku Pierra? Snažila jsem se jí sehnat v Praze v Luxoru, ale koukali n mě, jak na blázna :/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, mám! Pierre Hermé - Pastries, koupila jsem jí na Amazonu, a z daně a cla se mi protočily panenky :D

      Vymazat
  4. Sociální obchodování spočívá v otevření trhů pro každého. Na eToro se můžete spojit, obchodvat a sdílet znalosti s miliony obchodníků a investorů. Navíc můžete kopírovat obchodní rozhodnutí obchodníků, kteří odpovídají vaší strategii. Registrujte se nyní a získejte chytřejší obchodní rozhodnutí využitím rozumu našich obchodníků s nejlepšími výsledky.

    Kolektivní rozum - Obchodníci, kteří využívají eToro's CopyTrader™, mají o 60% větší šance na výhru

    227,651,647 - Otevřené obchody na eToro

    OdpovědětVymazat

Děkuji za komentář! :)