čtvrtek 6. listopadu 2014

Větrníky Deluxe



Já si upřímně myslim, že větrníky jsou jedna z nejlepších českých sladkostí vůbec. Je hodně lidí, kteří teda nemusí karamel, ale to já nechápu a tudíž ani nerespektuju. :D Problém ale většinou nastává,  když před sebou máte v cukrárně nádherný obrovský větrník, zakousnete se do něj, a na patro se vám nalepí rostlinná šlehačka a pudinkový prášek. Ne a ne a ne. Tohle já prostě taky nerespektuju. Takže pokud máte chuť na pořádnej větrník se žloutkovym krémem s pravou vanilkou, hustou karamelovou šlehačkou a polevou, co má do fondánu daleko, čtěte dál. No a pokud je na vás větrník moc českej nebo neatraktivní, udělejte z těsta prostě místo větrníku eclaire, naplňte ho úplně stejně a posypejte třeba vločkovou solí! A to už si budou čvachtat i Francouzi.





Začalo to všechno odpalovanym těstem. Šáhla jsem po receptu Pierra Hermé v domnění, že je to tutovka. Párkrát předtím jsem ho už dělala, a nikdy nedopadlo nijak zvlášť dobře, jen jsem na to vždycky zapomněla. Pierre má totiž takový divný způsob pečení, jakože rozehřejete hodně troubu, dáte tam to těsto, troubu vypnete, necháte to deset minut v ní, pak strčíte mezi dvířka vařečku, aby to asi větralo nebo co, pak pečete 10 minut, pak ucpete větrák půlkou kočky... (to už si dělám srandu :D)  No rozhodně si dokážete představit, jak to asi dopadlo. Větrníky splaskly, vůbec nevyběhly. Tak jsem se uchýlila k receptu, který jsem používala v patnácti letech, jenom vodu vyměnila za mléko a olej za máslo. Pekla 35 minut v zavřené troubě a hle! Větrníky jako ze žurnálu :) Takže ne vždycky platí, že čím složitější, tím lepší!


Další věc na pořadu byla poleva. Mně normálně moc nechutná ta tuhá cukrová nebo fondánová vrstva na vrchu, která je ještě ke všemu dost tlustá. Takže jsem se rozhodla prostě udělat obyčejný karamel se smetanou. Poleva sice nebyla na omak tuhá a lepila se, ale chuťově byla daleko zajímavější než ten fondán. Pokud je ale tohle věc, která vám zrovna chutná, klidně smíchejte karamel s fondánem, to je jenom na vás.
Na závěr musím říct, že tyhle větrníky jsou fakt pecka. Měly by se sice sníst pokud možno ten samý den, jako byly udělaný, ale věřte, že to nebude žádný problém. Pokud jste milovníci krémů a odpalovaného těsta, garantuju vám, že se tohle stane závislostí.
Já snědla jeden. No vlastně jeden a půl, další půlku jsem musela vrazit Martinovi, jinak bych byla rázem o pár desítek kil těžší. On jich snědl pět, a půl kila zhubnul. Achjo, z toho by se člověk fakt zbláznil. :D Máte to tak taky s někým? Musím říct, že lidi, co takhle žerou a přitom jsou jak párátka mě dost rozčilujou :D Mým tajným snem je vyvinout prášky, které by způsobovaly to, že čím víc by člověk jedl, tím víc by hubnul :D

Větrníky

na 10 větrníků
chlazení přes noc

na těsto:
100g másla
300ml mléka 
1/2 lžičky soli 
1 lžička cukru
240g hladké mouky 
6 vajec

na žloutkový krém:
500ml mléka
80g krupicového cukru
1 vanilkový lusk
5 žloutků
20g kukuřičného škrobu
 15g hladké mouky

na karamelovou šlehačku: 
100g krupicového cukru
400ml smetany ke šlehání

na polevu:
100g krupicového cukru
200ml smetany ke šlehání

Den první:
Nejdřív se vrhneme na karamelovou šlehačku. Do kastrůlku si nasypeme cukr a na středním plameni bedlivě hlídáme, dokud se cukr nepřemění na jantarový karamel. Dávejte fakt pozor, abyste ho nepřipálili. Odstavíme z plotny, odstoupíme a vlijeme všechnu smetanu ke šlehání. Necháme dobublat a vrátíme zpátky nad plamen. Zahříváme, dokud se všechny kusy karamelu nerozpustí. Přetáhneme fólií a dáme do ledničky přes noc, nebo alespoň na 4 hodiny. 

Teď se pustíme do žloutkového krému. Do kastrůlku si nalijeme mléko, přidáme cukr a vyškrábaná semínka z vanilkového lusku společně s luskem. Přivedeme k varu. Mezitím si ve vysoké misce vyšleháme žloutky se škrobem a s moukou, kdyby se vám to zdálo moc suchý, přilijeme trochu mléka a znovu vyšleháme. Z horkého mléka odstraníme lusky a za stálého šlehání přilijeme ke žloutkům. Přesuneme zpátky do kastrůlku a vrátíme nad plamen. Mícháme, dokud krém nezhoustne. Odstavíme, připlácneme navrch fólii a necháme pořádně vychladit.

Den druhý:
Troubu si předehřejeme na 180°C.
Do menšího hrnce si dáme mléko, máslo, cukr a sůl. Přivedeme k varu. Naráz vsypeme mouku a mícháme ze všech sil, na dně by se měl vytvořit škraloup, ale rozhodně by se nemělo nic pálit! Chvilku si to těsto tak mícháme, zhruba minutu. Odstavíme. Hnětačem, a nebo ručně, postupně vmícháváme vejce jedno po jednom. Vždycky počkáme, než se to předchozí vejce pořádně zapracuje. Ze začátku to nepůjde moc dobře, bude se to oddělovat, ale vytrvejte :). Jakmile budou všechna zapracovaná, okamžitě použijte. 
Přesuneme do cukrářského sáčku s velkou zubatou špičkou. Na plech vyložený pečícím papírem potom tvoříme kola od středu ven, veliké podle libosti. Šoupneme do trouby asi na 35 minut, troubu přitom neotevírejte! Necháme vychladnout.

Větrníky rozřízneme napůl. Připravíme si polevu podle stejného postupu jako šlehačku. Vrchní části větrníků namáčíme v polevě. 
Našleháme žloutkový krém, přesuneme do cukrářského sáčku s nějakou pěknou špičkou a spravedlivě rozdělíme na všechny spodní díly. Vytáhneme z lednice karamelovou šlehačku a na nízké otáčky šleháme, dokud nebude úplně tuhá. Taky přesuneme do cukrářského sáčku a na žloutkový krém nandáme pořádnou vrstvu. Přiklopíme vrchním dílem a necháme hodinku v lednici odležet.

10 komentářů:

  1. Wow smekám slečno cukrářko :) nádhera

    OdpovědětVymazat
  2. Parádní jsou!
    Já mám přesně stejnou zkušenost s Pierrovým odpalovaným těstem, ještě mi navíc přišlo dost řídké.
    IG: terezka_bakingbeauty

    OdpovědětVymazat
  3. Tvůj kluk ať shoří v pekle! Fakt tohle mě dovede tak nasrat, pak jsem jen zbytečně sprostá :D Já to mám tak, že kolik tvých fotek jídla shlédnu, tolik kilo přiberu, takže sem moc nechodím a koukám jen tak s přimhouřenýma očima... kromě teda tohohle případu. Tady na férovku čumím (a závidím), protože za ochutnání TOHOHLE by mi nebylo líto žádnýho kila navíc!
    Krásakrásakrása zas, ale říkám to naposledy, víckrát už nepřijdu to ti garantuju :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. hahaha :D díky :D Tenhle komentář mě fakt mega pobavil ! :D

      Vymazat
  4. Krásný večer,
    tak jsem je udělala, byla to tedy fuška, ale povedlo se, rodiček byli na své výročí nadšení (kromě mě, já jsem na raw stravě :D)! Díky za recept. Jen s polevou jsem měla problém, že byla řídká, přidala jsem o něco více cukru, než je v návodu.
    P.S. Nakonec jsem neodolala a lžičku jsem ochutnala :D, boží!!!

    OdpovědětVymazat
  5. Zdravím,
    asi jsem trošku opožděná :D, ale karamalevou polevu jsem ještě nedělala a moc to z receptu nechápu. Znamená to, že prostě zkaramelizuju cukr, provařím se smetanou a namáčím, když je to v postupu druhý den? Nebo se to musí taky ještě předem chladit?
    A to vanilkové mléko se ke žloutkům na krém nalévá horké? Nebo mám chvilku počkat, aby se to nezdrclo?
    Vypadá to vážně luxusně, tak bych nerada kvůli nějaké blbosti ztroskotala :) Díky moc :) Klára

    OdpovědětVymazat

Děkuji za komentář! :)