středa 11. března 2015

Verdens beste - Kvæfjordkake (nejlepší koláč na světě)


Podle názvu je už jasný, že je to něco skandinávskýho, a abych byla přesná, tak tohle pochází z Norska (kupodivu :D). Pokud si budete chtít vygooglit co je to Kvæfjordkake, téměř vždycky ho najdete s přívlastkem verdens beste, tedy doslova v překladu "nejlepší na světě". Je pravda, že pro milovníky lehkých vanilkových krémů je tohle úplnej ráj, takže třeba mně chutná fakt šíleně. Ale přece jenom, aby byl nejlepší na světě, tak je to na mě moc jednoduchý :D. 
Norové sice mají dost rádi sladký, ale zase se jim s tim nechce dělat, takže to radši koupí, nebo pečou jenom úplně jednoduchý věci. Pokud někdy najdete Nora, který by chtěl náhodou s přípravou nějakýho dortu trávit celej den, nedejbože víc dní, nejspíš jste narazili na endemita. Takže i když je tohle vcelku jednoduchá věc, pokud byste jim Kvæfjordkake naservírovali, budou vás mít za pečícího génia!




Když se podíváte na internetu, jak většina Kvæfjordkake vypadá, není to nic moc. Bývá to rozkydlý, teče z toho krém ze všech stran, trošku připečený, no prostě to neni celkově moc vzhledný. Já se tentokrát snažila aby bylo, ale je to takový dost nekontrolovatelný, takže se mi to taky úplně nepovedlo :D

Pro mě je hrozně těžký Kvæfjordkake vyslovit, a vlastně už se o to ani nesnažím, protože se mi Martin začne vždycky smát. Já vám nevím, ale to norský æ je prostě úplně postavený na hlavu, můžete se ho snažit vyslovit tisíckrát, ale vždycky vám řeknou, že to je špatně. :D 


Pokud se budete pídit po originálních receptech, nejspíš místo receptu na žloutkový krém uvidíte vanilkový krém z prášku, nebo koupený hotový. Jak už jsem psala, Norové jsou prostě líní a s nějakým žloutkovym krémem se jim nechce dělat. Vy ho ale prosím udělejte a nekupujte Oetkera z krabice, protože jenom tak to chutná tak dobře! 

Recept jsem použila z asi nejznámějšího norského blogu o pečení, Det søte liv . Nakonec jsem ho ale dost upravovala, jelikož jsem chtěla, aby to nějak vypadalo, a nechtěla jsem použít kupovaný krém. Tak to je asi všechno, a jdeme na to!

Kvæfjordkake

na 8 kousků
příprava: 1,5 hodiny

100g změklého másla
100g krupicového cukru
4 žloutky
100g hladké mouky
1 lžička pečícího prášku
5 lžic mléka

4 bílky
200g krupicového cukru
50g mandlí na plátky
---
150ml smetany ke šlehání

na žloutkový krém:
400ml mléka
1/2 vanilkového lusku
4 žloutky
60g krupicového cukru
25g mouky
25g kukuřičného škrobu


Předehřejeme si troubu na 175°C.
Vymažeme máslem a vyložíme pečícím papírem hranatý pekáček, já použila 22x17cm. 
V míse robota si vyšleháme změklé máslo s cukrem. Postupně přidáváme po jednom žloutky. Smícháme vedle v míse hladkou mouku a pečící prášek, a přidáme k máslovo-vaječné směsi. Nakonec přidáme mléko, a všechno důkladně prošleháme.
V jiné míse si vyšleháme bílky do polotuha, přidáme 200g cukru a šleháme do pevné a lesklé hmoty.
Žloutkové těsto rozetřeme rovnoměrně do pekáčku. Na vrch naplácáme sníh, uděláme na něm takové vlny, aby to vypadalo hezky. Posypeme plátkovými mandlemi a pečeme 30 minut. Já v to v půlce pečení přikryla alobalem, protože jsem se bála, aby mi sníh i mandle moc nezčernaly.
Necháme úplně vychladnout. 

Podélně rozpůlíme vanilkový lusk a vyškrábeme dřeň do mléka. Mléko i s luskem přivedeme k varu. Mezitím si důkladně promícháme žloutky, cukr, mouku a škrob. Jakmile mléko začne vařit, odstavíme z plotny a vyndáme lusk. Část mléka přilijeme za stálého! míchání ke žloutkům. Žloutkovou směs přilijeme zpět do kastrůlku s mlékem a vrátíme nad oheň. Za stálého míchání přivedeme k varu, dokud krém nezhoustne. Přendáme do misky a okamžitě na povrch připlácneme potravinářskou fólii, aby se neutvořil škraloup. Necháme úplně vychladnout.

Vychladlý korpus nakrájíme na stejně velké řezy. Každý kousek potom rozpůlíme tak, abychom na spodním díle měli jenom žloutkové těsto, a na svrchním díle stejný podíl žloutkového těsta jako na spodním, ale i s bílkovou čepicí navrchu. 
Žloutkový krém prošleháme do hladka. Ušleháme do tuha smetanu ke šlehání. Opatrně jí vmícháme k vychladlému žloutkovému krému, radši ať je to klidně "mramorovaný", než aby se vám krém začal nekontrolovatelně roztékat. Přesuneme do zdobícího sáčku s hladkou špičkou a na spodní díl navrstvíme krém. A nebo to prostě jenom pomažeme. Přiklopíme vrchním dílem a hned servírujeme, dokud se nám krém všude nerozteče. (ne, kecám :D)
 



Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za komentář! :)