neděle 19. dubna 2015

Mandlové a kokosové mléko, jak je dělám já


Tenhle týden jsem vyhlásila týden snídaní. Normálně miluju snídaně, ale poslední dobou je nějak nestíhám (rozuměj: škola od osmi, budík v šest, zatípnutí budíku s tím, že v tolik fakt vstávat nebudu, probuzení v osm, děs a panika, sprcha, jízda v mhd s nenamalovym obličejem, rychlá snídaně do ruky ve Wine and food, příchod do školy asi v deset). Zaprvé, pěkně mě to štve. A za druhé se to taky pořádně prodraží :D Takže jsem se rozhodla tenhle týden každý den pořádně snídat, a uvidíme, co to s mým žaludkem i vším ostatním udělá. Dneska jsem pro vás napsala recept na moje oblíbené základní suroviny ke snídani, tedy mandlové a kokosové mléko. Jelikož normální mléko samotné nemusím a pří představě, že si s ním ráno zalévám müsli se mi trochu zvedá kufr, nedám na tato rostlinná mléka dopustit. V obchodech je koupíte hrozně draze, a přitom domácí příprava je tak jednoduchá, a hlavně v případě kokosového to vyjde tak levně!




Ze začátku mi domácí rostlinná mléka moc nechutnala. Myslela jsem, že je to tím, že na to nemám dostatečně výkonný mixér nebo nějaké speciální přístroje, ale v tom to nebylo. Ve finále jsem ubrala vodu, aby bylo mléko hustší, a přidala med a koření na dochucení. Spoustu lidí dělá třeba mandlové mléko jen tak, bez slazení, jenom mandle a voda, ale já si tím ráno zalívám granolu, a tam to teda poznat je. Přijde mi, jako by s medem to mléko dostalo nový rozměr, je daleko lahodnější. U kokosového to dělám jak kdy, protože zrovna tímhle kokosovým můžete nahradit s přehledem ty z plechovky a tím pádem je dávat do všech thajských jídel a tak! Občas se mi stane, že v tržnici koupím nějaké neznámé kokosové mléko, a to může být fakt humus. Smrdí to a vůbec, konzistenčně je to úplně nanic. Takže od teď už jenom svoje vlastní :)

Pro hodně lidí je otázka, co s tou zbylou drtí, která zůstane po přecezení. Dá se využít miliony způsoby a skladuje se v lednici. Chystám pro vás zrovna recept, ve kterém jí celou využijete :)
A k tomu cezení. Budete potřebovat nějaké plátýnko, jemnou gázu, nebo mušelín. Já nakonec použila trojcípý šátek ze staré auto lékárničky, a šlo to výborně :D
Až se vám v lednici v mlékách oddělí dvě složky, vůbec se neděste, to je přirozený proces. Před použitím tak každé mléko pořádně protřepejte.

Pokud jste na vážkách, zkuste úplně nejdřív můj recept. Uvidíte, jaká to může být dobrota, a pak můžete experimentovat podle svého :)


Mandlové mléko

na cca 700ml mléka

180g mandlí se slupkou (1 hrnek)
2 - 2,5 hrnku vody
1 lžíce medu
1 lžíce vanilkového extraktu
1/2 lžičky kardamomu

Mandle namočíme přes noc do studené vody, vyplavíme tak všechny chemikálie ze slupky a mandle změknou, což šíleně usnadní přípravu mléka. Já vodu třikrát vyměnila. Vodu poté vylijte a nepoužívejte na přípravu mléka.
Do mixéru typu blender nasypeme změklé mandle, přilijeme vodu, přidáme med, extrakt a kardamom, a mixujeme. Mělo by to trvat asi 3 minuty, tekutina by měla být mléčně bílá. 
Přes jemnou látku (plátno, gáza, mušelín) tekutinu přecedíme a drť co nejvíc vymačkáme. Drť uschováme pro další použití. 
Mléko skladujeme v lednici, mně vydrželo 10 dní a pak jsem ho dojedla, takže nedokážu říct, jestli vydrží déle. :D Před každým použitím protřepáme, aby se dvě oddělené složky zase spojily.

Kokosové mléko

na cca 900ml - 1 l mléka

1 čerstvý kokos
3 hrnky teplé vody
(1 lžíce medu)

Z kokosu vydlabeme dužinu (i s tou hnědou slupkou, co je na tom) a nasypeme do mixéru typu blender. Můžeme přidat i kokosovou vodu, pokud s ní nemáme jiné úmysly. Zalijeme třemi hrnky teplé vody a mixujeme cca 3 minuty, tekutina by měla být mléčně bílá.
Přes jemnou látku (plátno, gáza, mušelín) tekutinu přecedíme a drť co nejvíc vymačkáme. Drť uschováme pro další použití. Pokud mléko plánujeme dávat jenom do sladkých kaší či jiných jídel, rozmícháme v něm jednu lžíci medu.
Mléko skladujeme v lednici. Před každým použitím protřepáme, aby se dvě oddělené složky zase spojily.

7 komentářů:

  1. Rostlinným mlíkům začínám taky pomalu přicházet na chuť...Chci se zeptat, ty mandle před mixováním z těch slupek neloupeš?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nene, mixuj je i se slupkou, připravila by ses o spoustu vitamínu :) Samozrejme jde mandlovce mléko delat i z oloupaných mandli, ale prijde mi to lepší se slupkou!

      Vymazat
  2. Mandlové jsem zkoušela před nějakou dobou - bylo to fajn, ale nic, co bych musela mít každý týden. Zkrátka asi miluju mléko klasické :) Jako zpestření je to ale rozhodně zajímavé... Asi zkusím i kokos :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zkus, já je nejraději používám jako základy různých kaší a tak, nejsou potom tak těžké :)

      Vymazat
  3. Ahoj, chci se zeptat, můžu na to kokosové mléko použít o sypaný kokos? nebo přímo jenom čerstvý?děkuji

    OdpovědětVymazat
  4. Ahoj, muzu se zeptat, jak se do kokosu dostavas? Nejak si nedokazu predstavit, jak se da doma otevrit. Dekuju :-)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za komentář! :)